Ga naar hoofdinhoud

5 tips voor contentverspreiding

Eindelijk is je content af: de blogs zijn geschreven, de whitepaper is opgesteld en vormgegeven, de video’s zijn geschoten en het webinar is uitgezonden. Klaar is Kees. Nu door naar het volgende project!

Maar zo werkt het natuurlijk niet. Je hebt prachtige content laten maken of zelf gemaakt, dus nu is het zaak deze te verspreiden. Want alleen als jouw publiek je content tegenkomt, zullen je inspanningen ook wat opleveren. Wie weet heb je al een communicatieplan gemaakt waarin je je website, nieuwsbrief en social media inzet. Maar heb je ook al aan onderstaande gedacht?

”Content is king, but distribution is queen. And she wears the pants.”
– Jonathan Perelman, Buzzfeed

1. Online communities en groepen

Overal op internet vind je communities, groepen en fora waar gediscussieerd wordt over allerlei onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, waar voor elk beroep of onderwerp wel een groep is. Ook zijn er veel (besloten) Facebookgroepen die wellicht interessant zijn. Deel je content ook in deze groepen en fora. Niet door alleen een link naar de content te dumpen, maar door inhoudelijk te reageren op discussies en vragen en daarbij door te verwijzen naar jouw informatie. Het promoten van jezelf of je bedrijf is over het algemeen niet gewenst, dus pas daarvoor op. Doe je dit goed, dan genereer je niet alleen kliks naar je content, maar je profileert ook jezelf als deskundige.

2. Andere websites

Zijn er andere websites die publiceren over vergelijkbare onderwerpen? Waarom zou je deze dan niet proberen in te zetten? Denk bijvoorbeeld aan websites van vakbladen. Als jouw informatie relevant en interessant genoeg is, kunnen zij best wel eens bereid zijn om jouw informatie te plaatsen. Ook zijn er mogelijk sites van (branche)verenigingen en stichtingen die baat hebben bij interessante content. Maak een persbericht en stuur dat rond naar interessante websites en organisaties. Zorg ook voor goed beeldmateriaal en link naar aanvullende informatie zoals een video, whitepaper of webinar. Hoe laagdrempeliger je dit aanbiedt, hoe groter de kans dat het wordt opgepikt.

3. E-mailnieuwsbrief 2.0

Je hebt zelf vast al aan je e-mailnieuwsbrief gedacht, maar er zijn meer opties dan alleen je content opnemen in je reguliere brief. Heb je bijvoorbeeld een whitepaper gemaakt of organiseer je een webinar, dan kun je hierover best een aparte mailing maken. Vergeet ook niet dat e-mailnieuwsbrieven het mogelijk maken om te ’targetten’. Je kunt bijvoorbeeld een extra mailing sturen met meer informatie over onderwerp x naar mensen die een bericht over onderwerp x in een eerdere mail hebben aangeklikt. Om dergelijke informatiestromen tot in de puntjes te regelen, zou je zelfs een marketing automation systeem kunnen aanschaffen.

4. Collega’s en relaties

Vraag je collega’s om content te verspreiden, bijvoorbeeld via hun eigen social media of in hun e-mailhandtekening. Je kunt dit ook vragen aan goede relaties, zeker als ze voorkomen in bijvoorbeeld jouw video, blog, webinar of animatie. Vaak vinden deze relaties het heel leuk om deze content, die ook een beetje van hen is, verder te verspreiden!

5. Eenmalig verspreiden is eeuwig zonde

Het komt vaak voor dat bedrijven hun content alleen op het moment van verschijnen verspreiden. Dat is heel erg zonde, vooral als je je bedenkt dat je nog lang niet je gehele doelgroep bereikt hebt na die ene keer verspreiden. Hoe vaker en verder de link van je content het web overgaat, hoe groter de kans dat iemand het oppikt.

Wil je meer hulp bij het verspreiden van je content? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.