Nieuw jaar, nieuwe voornemens. Is één van jouw voornemens om te beginnen met bloggen? Lees dan onderstaand stappenplan.
Stap 1: bepaal de doelgroep
Wie wilt je met jouw blogs het liefste bereiken? Voor wie schrijf je? Omschrijf jouw ideale klant. Wees niet bang om te kiezen voor één type klant. In dit artikel vind je meer informatie.
Stap 2: leg contact met de doelgroep
Ga met klanten praten om er achter te komen welke informatie ze precies willen. Dat gaat het beste in een persoonlijk gesprek, niet met een enquête. Elk bedrijf heeft wel een groep trouwe klanten, aanhangers bijna, die graag in gesprek met je gaan.
Stap 3: zoek uit waar de pijn zit
Wat houdt jouw klanten bezig, waar zit hun probleem? Het is nog niet zo makkelijk daar een antwoord op te krijgen, blijkt onder andere uit dit artikel.
Stap 4: bedenk een oplossing
Zodra je weet waar de pijn van jouw klanten zit, kun je bedenken op welke manier je deze pijn gaat oplossen. Welke informatie zal jouw klanten helpen bij het verminderen of zelfs oplossen van hun probleem? Het is aan te raden dit samen met collega’s op te pakken, bijvoorbeeld in een brainstorm.
Stap 5: schrijf voor jouw klant
Nu is het tijd om aan de slag te gaan, maar wel altijd met de klant in gedachten. Je schrijft voor de klant en niemand anders. Denk niet aan nieuwe leads of het verkopen van uw product maar alleen aan de klant, zijn probleem en hoe jij dit kunt oplossen.
Stap 6: maak het persoonlijk
In een blog is altijd de ruimte om eigen inzichten onder de aandacht te brengen. Wees niet bang om het verhaal te persoonlijk te maken en ervaringen te delen. Het maakt de blog uniek en je laat zien dat je de dagelijkse praktijk goed kent.
Stap 7: wees consistent
Maak een contentplanning met daarin data en onderwerpen. Alleen door regelmatig te bloggen, zul je de aandacht van uw doelgroep trekken. Betrek waar mogelijk ook collega’s in de planning en verdeel het werk (of schakel een externe schrijver in).
Stap 8: zeg het voort
Jouw blogs moeten natuurlijk gelezen worden! Start daarom een nieuwsbrief, bijvoorbeeld via Mailchimp. En vergeet social media niet: deel de blogs daar en vraag collega’s dit ook te doen.
Toch nog wat hulp nodig bij het schrijven van blogs? Neem dan contact met ons op.
Met dank aan larrrymaguire.com