Het Amerikaanse Content Marketing Institute onderzocht onlangs waarin B2B marketeers investeren. In dit onderzoek lezen we dat de groep onderzochte marketeers aangeeft dat videocontent de meest gebruikte marketinginvestering is met 84 procent. Dit percentage betekent dat 84 procent van de marketeers zegt dat hun organisatie hierin gaat investeren. Een behoorlijk groot percentage, dat wij binnen Eisma Content Marketing ook zien. Van de vraag naar videocontent, zien wij (nog steeds) veel projectvideo’s, maar daarnaast ook steeds meer instructievideo’s.
Andere meest genoemde investeringen zijn:
- Evenementen 74 procent
- Eigen media-activa (Owned media) 73 procent
- Paid media 72 procent
- Earned media 54 procent
- Sociale media 54 procent
Minder dan de helft van de deelnemende B2B marketeers verwachten te investeren in het beter leren kennen van doelgroepen (40 procent), UX-ontwerp (27 procent), audiocontent (24 procent) of contenttechnologieën (18 procent).
Binnen Eisma Content Marketing zien we een behoorlijke toename in het content format van podcasts (audiocontent). Meer lezen over dit onderzoek? Lees dan hier het artikel.

Het opbouwen van een community en de rol van hybride evenementen
Hoewel video onder B2B marketeers het meest populaire format blijft om in te investeren, zien we in het Amerikaanse onderzoek van Content Marketing Institute ook een stijging bij de investering in social media en het opbouwen van community’s: voor 2023 zal 54 procent van de B2B markteers in community ’s investeren ten opzichte van 46 procent in 2022. Het opbouwen van relaties is dus dit jaar nog belangrijker dan vorig jaar. Wanneer we dan fysieke evenementen vergelijken met online evenementen (o.a. webinars) en hybride evenementen, dan zien we het volgende:
Evenementen als contentmarketingtool zijn erg populair. B2B evenementen hebben als primaire doel het onderhouden van relaties en het uitwisselen van kennis. Of ze nou online of offline plaatsvinden, ze leveren ook een bijdrage aan het wegnemen van onzekerheid of onduidelijkheid. Door de groei van AI kunnen evenementen in de toekomst ook een bijdrage leveren aan het wegnemen van wantrouwen of een geautomatiseerde blik op de wekelijkheid. Meer dan de helft (57 procent) verwacht dat hun organisatie meer uitgeeft aan persoonlijke evenementen in vergelijking met het voorgaande jaar. Gezien de belangstelling voor digitale en hybride evenementen tijdens de belangrijkste coronajaren, is het goed te zien dat B2B marketeers nog steeds van plan zijn meer te investeren in digitale/virtuele evenementen (26 procent) en hybride evenementen (27 procent). Binnen Eisma Content Marketing zien we dat ook terug in het nog steeds grote aantal aanvragen voor webinars vanuit onze Studio Eisma.

Niet altijd een gedegen content marketing strategie
Ondanks dat content marketing nu bij de meeste B2B marketeers behoorlijk ingebed is in de marketingactiviteiten, lezen we in onderzoek van Gartner dat slechts 41 procent van de B2B-marketeers in hun organisatie een gedocumenteerde contentstrategie heeft. En dat is jammer, wat bij gebrek aan een duidelijke contentmarketingstrategie zien marketeers af van het meten van de waarde die content oplevert. Ze richten zich in plaats daarvan op operationele en tactische contentmarketing. Bijsturen en evalueren wordt zo erg lastig.
Bron: https://www.gartner.com/en/marketing/research/three-steps-to-measure-content-marketing
Hulp bij je content marketing strategie
Wil je hulp bij het opstellen van je content marketing strategie? Eisma Content Marketing helpt je graag hierbij. Neem hier contact met ons op.