Je hebt de beslissing genomen om aan de slag te gaan met content marketing. Maar hoe ga je dat nu organiseren? Naast de creatie van hoogwaardige content, dien je een strategie op te stellen, en ook moet je nadenken over de planning en verspreiding. Content marketing is voor de lange termijn en misschien zelfs wel voor onbepaalde tijd. Je kunt er voor kiezen om het zelf te doen of om het uit te besteden. Onderstaand beantwoorden we een vijftal vragen die wellicht helpen bij deze keuze.
1. Heb je de vaardigheid in huis om content te creëren?
Het maken van hoogwaardige content vergt niet alleen een vlotte pen, maar ook kennis en creativiteit. Een goede, scherpe blog schrijven is al niet makkelijk, maar kun je ook een script maken voor een video of een animatie? Kijk binnen je bedrijf wie welke capaciteiten in huis heeft en graag zou willen meewerken. Een ander belangrijk punt is dat de maker van de content voldoende afstand moet kunnen nemen van het product of dienst. Ga je als marketingafdeling aan de slag met content marketing, vertel dan niet hoe geweldig je bedrijf is, maar focus je juist op de informatiebehoefte van de doelgroep. Heb je mensen in dienst die over deze vaardigheden beschikken, vraag dan of ze mee willen werken en denk ook na over een beloning.
2. Heb je voldoende mensen in huis om content te maken?
Heb je de vaardigheid in huis dan brengt dat ons meteen bij de volgende vraag: heb je voldoende mensen in huis om de content te maken? De meeste marketingafdelingen hebben in de afgelopen jaren veel taken erbij hebben gekregen, zoals bijvoorbeeld social media en marketing automatisation, terwijl er niet altijd meer mensen bij zijn gekomen. Content marketing is niet iets wat je gemakkelijk naast je huidige werkzaamheden kunt doen. Kijk dus goed wie er beschikbaar zijn om de content te maken. Houd daarbij ook de piekperiodes in het achterhoofd.
3. Heb je voldoende tijd om de content te creëren?
Content marketing kost veel tijd wanneer je het goed en procesmatig wilt aanpakken. Bovendien wil je het ook voor langere tijd, zo niet altijd, volhouden. Misschien heb je voldoende mensen in huis, maar hebben zij ook voldoende tijd om het te realiseren? Zo niet, dan kun je content marketing uitbesteden. Uitbesteden betekent niet dat je zelf helemaal niets meer hoeft te doen. De lijnen zijn langer, je moet input verstrekken over de onderwerpen voor de blogs, scripts en artikelen en alles dient gecontroleerd te worden. Heb je voldoende tijd om dat proces te managen en durf je de controle gedeeltelijk uit handen te geven? Dan is uitbesteden een goede keuze. Je hoeft niet zelf te schrijven, ideeën voor de video’s te bedenken, voice-overs en cameramensen te regelen en interviews te houden. Je levert de input en doet de eindcontrole en alles daartussenin wordt voor je gedaan.
4. Heb je voldoende budget om content te maken?
Het maken van kwalitatieve content kost tijd en geld. Je hebt budget nodig om de content te (laten) maken. Vooral als je naast tekst ook beeld wilt hebben, zoals een animatie, video of infographic. Uitbesteden lijkt in de eerste instantie duurder dan als je het zelf doet. De partij waar je het aan uitbesteedt dient immers ook te verdienen. Maar een externe partij kan veel voordelen bieden. Iemand van buiten je bedrijf heeft een frisse blik en bekijkt alles vanuit een ander perspectief. Bovendien heb je te maken met journalisten en redacteuren die een expert zijn op het gebied van verhalen vertellen, doelgroepgericht schrijven en verschillende invalshoeken bedenken. Door hun expertise kunnen ze sneller werken en hebben ze al contacten voor het maken van bijvoorbeeld een animatie of infogaphic.
5. Is er voldoende kennis in huis?
Ieder bedrijf heeft ontzettend veel waardevolle kennis in huis. Kijk naar de technische mensen van de Research & Development-afdeling, de accountmanagers die dagelijks hun klanten spreken of de mensen op de klantenservice die vragen beantwoorden. Zij beschikken allemaal over waardevolle informatie die gedeeld kan worden met je klanten. Deze kennis kun je laten verwoorden door je eigen medewerkers, maar als daar geen vaardigheid, tijd of persoon voor beschikbaar is, dan kun je dat uitbesteden. Mocht je een externe partij willen inschakelen kijk dan of desbetreffende partij kennis heeft van je product of markt. Kies iemand die je klanten en doelgroep kent, die weet wat ze bezighoudt en die je niet meer zoveel hoeft te vertellen over je producten.
Hopelijk heb je nu een goed idee van wat je wilt: zelf maken of uitbesteden. Een tussenvorm is natuurlijk ook mogelijk. Wil je meer weten over het uitbesteden van je content marketing bij ons? Neem dan contact op.