Gepubliceerd op 18 oktober 2017
Ik sprak met Jeroen van der Molen, commercieel manager bij Eisma Content Marketing en tevens workshopleider van de workshop contentstrategie en contentplanning. In deze workshop ontwikkelen we samen met jou een content marketing-strategie voor jouw bedrijf. Met een pen in de aanslag, en een honger naar meer diepgang en informatie vroeg ik Jeroen alles over de wie, wat, waar en waarom van de workshop.
Met de workshop zetten wij van Eisma Content Marketing je aan het werk. Want een goede content marketing-strategie heeft aandacht nodig en krijg je niet zomaar voorgeschoteld. We merken dat bedrijven daar heel blij mee zijn. Jeroen licht toe: ‘’We zijn nu ongeveer een klein jaar bezig met het geven van deze workshops en we krijgen hele positieve reacties. We gaan actief een dagdeel aan de slag met ons 9-stappenplan en sporen bedrijven echt aan om aan de slag te gaan met content marketing. We laten ze zien welk pad ze moeten bewandelen om tot een goede contentstrategie te komen en dat vinden ze erg fijn. Want toegeven dat ze ‘wat moeten doen met content marketing’ doen ze vaak wel, maar het ook daadwerkelijk doen, daar loopt het vast.’’
‘’Iedereen in de markt heeft het erover, dat ze ermee aan de slag moeten, maar daar blijft het vervolgens bij. Toegeven dat content marketing de toekomst is, is stap één. Stap twee is er daadwerkelijk iets mee gaan doen.’’
Huiswerk
Wanneer je een workshop contentstrategie en contentplanning afneemt bij Eisma Content Marketing, wordt er enige voorbereiding van je verwacht. Jeroen vertelt me de aandachtspunten: ‘’Wat voor de klant belangrijk is, is dat zij met verschillende disciplines aanwezig is tijdens de workshop. En dan bedoel ik: iemand van zowel verkoop, als iemand van R&D of marketing bijvoorbeeld. Want iedereen heeft weer zijn eigen idee over klanten, doelgroepen en doelstellingen. Daarnaast is het goed dat de klant vooraf alvast nadenkt over het onderwerp, de doelgroep en veel gestelde vragen aan de onderneming. Dit kunnen we allemaal meenemen en verder uitwerken tijdens de workshop.”
Daar is ‘ie weer, ons 9-stappenplan
In de workshop tackelen wij samen met jou en je collega’s ons (daar is ‘ie weer) 9-stappenplan aan de hand van canvassen. Bij elke stap hoort zo’n ‘canvas’ en zo gaan we op zoek naar onder andere een thema, doelstelling en persona. Uiteindelijk mondt dit uit in een volledig ingevuld 9-stappenplan en heb jij je content marketing-strategie helder voor jouw bedrijf en weet je hoe je content marketing kunt inpassen in je algehele marketingplan.
Jeroen: ‘’We behandelen eigenlijk alleen de eerste 8 stappen van het stappenplan. De laatste stap, stap 9, is namelijk het meten van je resultaten. Dat kun je natuurlijk pas doen wanneer de content-strategie is uitgezet. Over het meten van je resultaten kunnen we je uiteindelijk wel advies geven, maar dit speelt tijdens de workshop nog geen rol.’’
En nu verder met je contentstrategie
De workshop is voorbij, 4 uur lang heb je samen met je collega’s nagedacht over jullie strategie. Samen hebben jullie samen de eerste 8 stappen van het 9-stappenplan ingevuld. Ik vroeg Jeroen wat de volgende stap is. ‘’We maken een vervolgafspraak waarin we de uitwerking van het content marketing plan inclusief planning zullen gaan presenteren. De klant kan vervolgens aangeven hoe ze daarmee om willen gaan. Gaan ze de content zelf maken, of huren ze Eisma Content Marketing in om de content voor hun te gaan maken? Dit is geen vereiste, maar zou natuurlijk wel een hele mooie uitkomst zijn.’’
Het is dus goed om je af te vragen, kunnen wij dit zelf? Hebben wij de mankracht en de tijd om dit tot een succesvol einde te brengen? Want zoals in het begin van het artikel gezegd is, de uiteindelijke uitvoering van je contentstrategie is stap twee en vaak gelijk al de stap waar het vastloopt.
De uitvoering
We gaan er even vanuit dat Eisma Content Marketing ook in arm wordt genomen voor de uitvoering van de contentstrategie. Ook de stappen die volgen kan Jeroen me tot in alle details uitleggen: ‘’Vanuit Eisma Content Marketing wordt er een redacteur als verantwoordelijke aangesteld voor het plan. Daarnaast gaan we, afhankelijk van alle content formats die in het plan voorkomen, kijken welke freelancers we in gaan schakelen naast onze redacteuren. En daarmee bedoel ik onder andere cameramannen, editors, animatoren et cetera. We leveren in feite een volwaardig contentplan. Dat wil zeggen dat we naast de content bijvoorbeeld ook een Twitterbericht, een Facebookbericht en een nieuwsbriefbericht maken. Dit hangt dan weer af van de beschikbare communicatiekanalen.”
”Tot op heden hoeft de klant alleen te plaatsen, als wij het plan mogen maken in zijn totaliteit. Maar we zijn aan het kijken of we niet meer voor de klant kunnen betekenen, in distributie bijvoorbeeld. Want content werkt pas op z’n best wanneer je goed met distributie omgaat. Dat zou betekenen dat we de klant nog meer kunnen ontlasten, maar dat is nog in ontwikkeling.’’
Een andere kijk
Waarom Jeroen de workshop aanraadt? ‘’Het is zeer nuttig omdat de workshop gegeven wordt door een externe partij. Dat wil dan niet meteen zeggen dat wij die partij moeten zijn, maar wij staan als onafhankelijke partij verder van het bedrijf af. Wij hebben een andere kijk op het geheel. Dat is goed voor nieuwe inzichten in onderwerpen en thema’s. Daarnaast hebben wij ook kennis in huis over welke content vormen daar dan weer bij horen.‘’
Meer weten over wat klanten vinden van onze workshop: contentstrategie en contentplanning?