Regelmatig krijg ik te horen in mijn privé-netwerk: volgens mij hebben jullie het zo gezellig binnen Eisma; ik zie regelmatig van die enthousiaste posts van je collega’s op LinkedIn. Nu klopt dat in dit geval ook echt en ik vind dat mooi om te horen: enthousiaste en bevlogen collega’s die met passie praten over hun werk zijn een beter uithangbord voor je organisatie dan welke advertentie dan ook.
Plezier in het werk
Wanneer collega’s plezier uitstralen van hun werk, ben je goed op weg in je arbeidsmarktcommunicatie. Want wie wil er nou niet ook bij een organisatie werken waar de sfeer goed is en waar men met plezier werkt?Toch wil je waarschijnlijk dit enig sturing geven. Maar bij wie ligt deze verantwoordelijkheid; is dit bij de afdeling Marketing, waar ze snappen hoe je een product (of organisatie) vermarkt? Of is het bij de afdeling Human Resources, daar waar het werven van nieuwe medewerkers is ondergebracht?
Samenwerking marketing en human resources
In de ideale situatie zal marketing samen met human resources optrekken. Gezamenlijk een plan van aanpak maken om nieuwe medewerkers te werven, zal effectiever zijn dan wanneer dit enkel binnen de verantwoordelijkheid van personeelszaken blijft.
Krapte op de arbeidsmarkt
Nu de krapte op de arbeidsmarkt nog steeds aanhoudt met 1 miljoen openstaande vacatures, is er bij veel organisaties moeite om de juiste mensen te vinden voor de vele vacatures. Organisaties moeten zich onderscheiden en duidelijk positioneren om zich als aantrekkelijke werkgever te presenteren. Dit kan door ook content marketing in te zetten voor je arbeidsmarktcommunicatie. Met verschillende contentformats kun je je werkenbij-website heel effectief vullen: niet alleen video’s, maar ook infographics, illustraties, animaties, foto’s en FAQ’s.
Beeld op de werkenbij-websites
Inmiddels weten we dat geïnteresseerden in vacatures liever video’s bekijken van potentiële nieuwe collega’s dan lange vacaturetekst lezen, vergezeld van standaard stockfoto’s. Waarom zou je niet de functiegroepen waarin je de meeste vacatures hebt uitlichten met korte videoverslagen van collega’s? Binnen de Eisma Media Groep hebben we op regelmatige basis vacatures voor vakredacteuren, accountmanagers en content marketing-journalisten. Daarom publiceert Eisma Media Groep korte video’s waarin bestaande collega’s hun werk toelichten. Bekijk hier de video’s.
In één oogopslag
Vaak willen we onze organisatie ook in een tekst uiteen zetten; je wilt immers beginnen bij het vertellen hoe jullie bedrijf is opgebouwd, hoeveel onderdelen het bevat, waar je werkmaatschappijen gevestigd zijn et cetera. Maar waarom zou je dit niet in één oogopslag duidelijk maken? Bekijk hier een voorbeeld van een infographic, die duidelijk maakt hoe het bedrijf georganiseerd is.
De kernwaarden in beeld
Ben je op je werkenbij-website ook duidelijk waar je als werkgever voor staat, en wat je bedrijf belangrijk vindt? Zorg dat je de kernwaarden van je bedrijf helder in beeld brengt. Binnen de Eisma Media Groep hebben we alle collega’s gevraagd welke kernwaarden zij van toepassing vinden op hun werkgever (alleen dat is al een leuke exercitie!). De resultaten hiervan worden gepresenteerd in deze kernwaardenvideo.
Kortom, ook voor je arbeidsmarktcommunicatie kun je een content marketing-aanpak hanteren. Marketeers, trek hierbij op met je collega’s van Human Resources en verstevig met een content marketing-plan je aanpak voor je positionering als aantrekkelijke werkgever en maak gebruik van die enthousiaste en bevlogen collega’s!
Je collega als ambassadeur van je bedrijf gaat over employer branding.
Het idee achter employer branding is om nieuw talent aan te trekken en je huidig talent te behouden. In dat geval is het belangrijk dat de genoemde tips in het artikel niet enkel zichtbaar zijn op een werken-bij website.
Maar een bedrijf met een “goede” employer brand, en dat is voor ieder bedrijf iets anders, wil dat het talent zich thuisvoelt, presteert en idealiter praat/deelt over zijn/haar bedrijf.
Een software tool dat je hierbij kan helpen is: socialseeder.com. Zij stellen je in staat om je collega’s echt als ambassadeur in te zetten. En dit gaat verder dan je medewerkers “verplicht” bepaalde berichten te laten versturen. Neen, dit gaat over berichten opmaken die het waard zijn om te delen, omdat ze relevant zijn, wat maakt dat het talent dit zelf van nature doet.
Just my two extra cents.