Bij het vertellen van verhalen over je bedrijf is het van belang dat je goede, interessante en relevante content maakt. Maar de stap daarna, de distributie, wordt nog wel eens vergeten. En dat terwijl er tegenwoordig heel veel manieren zijn om je content te verspreiden.
Paid, owned, earned
Grofweg zijn er die manieren om jouw content te verspreiden: via paid, owned en earned media.
- Paid media: ingekochte ruimte in bijvoorbeeld nieuwsbrieven en vakbladen, online banners, facebook-advertenties enzovoorts.
- Owned media: je eigen website, blad, nieuwsbrief, social media-kanalen.
- Earned media: artikelen van anderen over jou, maar ook online discussies en berichten, bijvoorbeeld positieve tweets.
Het is altijd goed om een mix van bovenstaande media in te zetten, en dat kost natuurlijk tijd, geld en moeite. Er wordt echter nog wel eens vergeten dat je voor het inzetten van owned media de beschikking hebt over een heleboel ambassadeurs: je eigen medewerkers.
Trots
Veel bedrijven worstelen nog steeds met medewerkers die al dan niet op social media zitten. Kan dit zomaar, zijn er richtlijnen nodig, gaat het niet mis? Wat mij betreft mag je er vanuit gaan dat jouw medewerkers trots zijn op hun werk en hun bedrijf, en dat ze dus je ideale ambassadeurs zijn. (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, zoals te zien in onderstaand voorbeeld…)
Echte mensen
Maak dus gebruik van jouw medewerkers! Jouw publiek vindt het interessanter om met echte mensen te praten dan met een bedrijf. En ook als mensen vragen, klachten of opmerkingen hebben, dan delen ze die liever met een echt persoon met verstand van zaken. Je medewerkers weten van de hoed en de rand, vertegenwoordigen verschillende onderdelen van je bedrijf en laten, door zich online te begeven, zien dat jouw bedrijf open en transparant is.
Ben je zover om jouw medewerkers ‘los te laten’ op internet? Dan hier een aantal tips:
- Denk na over je bedrijfscultuur en hoe je deze kunt versterken en uitdragen. Een sterke, levende bedrijfscultuur zorgt voor gemotiveerde medewerkers die opkomen voor hun merk als er bijvoorbeeld geklaagd wordt.
- Geef medewerkers vertrouwen. Alles laten controleren voordat het online gaat, is een no-go. Laat medewerkers zelf handelen.
- Help je medewerkers met bijvoorbeeld cursussen, maar ook met interessante content en handige tools om dit te delen. Geef ook voorbeelden en wees zelf het goede voorbeeld.
- Schrijf een richtlijn voor social media. Dit lijkt haaks te staan op het punt hierboven, maar er is vaak veel behoefte aan. Leg vast welke waarden je als bedrijf online wilt uitdragen en ook wat je vooral niet wilt. Hierin kun je ook vastleggen welke onderwerpen niet op social media besproken worden (denk aan religie of politiek). Het is slim een aantal medewerkers te vragen hierover mee te denken.
- Zoek uit wie er al ambassadeurs zijn en betrek ze bij bovenstaande.
- Formuleer doelen, deel ze en meet ze.
Door je medewerkers in te zetten, heb je een mooi extra middel om alle interessante content die er over jouw bedrijf is te delen met je publiek!
Meer weten over de distributie van jouw content? Download dan hier ons e-book.