Het schrijven van een pakkende online tekst een lastig klusje? Niet als je je aan een aantal spelregels houdt. Met deze tips help ik je op weg.
Timmer een kapstok
Lukraak aan een verhaal beginnen en kijken waar je strandt. Daar worden de meeste teksten niet beter van. Ik houd van structuur in mijn teksten en hanteer daarom een kapstok. Ik begin met een titel en bedenk alvast tussenkopjes. Gebruik dit als een soort rode draad voor je artikel. Het zal je helpen met het behouden van een juiste volgorde. Daarnaast dient het ook als checklist. Niets zo slordig als een onvolledige tekst.
AIDA als eerste hulp
Een goede tekst opbouwen is nog niet zo gemakkelijk. Een handig hulpmiddel is de AIDA-formule. Hiermee sla je meerdere vliegen in één klap.
Aandacht grijpen (pakkende titel)
Interesse wekken (eerste alinea, lezer aanspreken)
Desire (behoefte opwekken, niet voor elke tekst relevant)
Action (actie ondernemen zoals een reactie achterlaten/delen op Twitter/Facebook)

Het oog wil ook wat
Denk ook na over de look van je tekst. Een eindeloze lap tekst waar geen einde aan lijkt te komen, is niet aantrekkelijk voor je lezer. Creëer witregels, gebruik tussenkopjes en zoek er mooie afbeeldingen bij die verhaal ondersteunen. Tekstschrijvers willen het vaak niet horen maar één beeld zegt meer dan duizend woorden.
To the point
Een simpele maar doeltreffende tip: werk met bulletpoints. Hiermee presenteer je de lezer een soort opsomming. Lijstjes en overzichten werken verhelderend. Bovendien doorbreken bulletpoints het patroon van een lange tekst. Een kort lijstje met tips werkt altijd.
Verplaats jezelf
Voor wie schrijf jij je tekst? Is dat voor de hoofdarchitect van een gerenommeerd ontwerpbureau of voor een installateur van warmtepompen? Het maakt wel degelijk verschil. Verplaats je daarom altijd in je doelgroep. Is jouw onderwerp relevant, is je woordkeuze toereikend en maak je gebruik van de juiste bronnen? Zorg dat je weet wat er speelt bij jouw doelgroep. Je verhaal zal winnen aan zeggingskracht.
Maak het persoonlijk
Iedere marketeer zal het je kunnen vertellen: je moet verhalen vertellen. Verhalen houden de aandacht vast en blijven ook veel langer hangen. Een leuke anekdote is het perfecte hulpmiddel wanneer je iets vanuit je eigen ervaring wilt vertellen. Gebruik het als haakje om je verhaal meer smoel te geven.
Toch liever uitbesteden?
Zie je het toch niet zitten om zelf een online tekst te schrijven? Wij nemen je het werk graag uit handen. Bekijk onze verschillende mogelijkheden of neem direct contact met ons op.
Bedankt voor dit artikel! Ik ben recent begonnen met het schrijven van teksten, maar heb er nog niet voldoende kennis over. Dit artikel helpt zeker een handje bij 😉