Bij Eisma Content Marketing hanteren we een 9-stappen-plan om tot je eigen content marketing-strategie te komen en deze uit te werken in passende content-items. Deze 9 stappen hanteren we ook in onze strategie-workshops samen met klanten. Om je een idee te geven van wat deze 9 stappen precies inhouden, behandel ik hieronder de vierde stap: het vastleggen van de informatiebehoefte.
Customer journey
De customer journey is de reis die klanten afleggen wanneer ze een product kopen. Dus vanaf het moment dat ze voor het eerst in aanraking komen met het product tot de aanschaf ervan. In de customer journey zijn verschillende fasen te onderscheiden. Namelijk de ideeënfase, oriëntatiefase, keuzefase en de retentiefase. In elke fase heeft de klant behoefte aan andere informatie. Daarom is het verstandig per fase na te gaan welke vragen de klant zou kunnen hebben.
Informatiebehoefte
Door de customer journey te doorlopen met jouw persona krijg je inzicht in de verschillende contact momenten tussen jou en de klant en aan welke informatie je doelgroep op dat moment behoefte heeft. Je kunt je voorstellen dat een klant aan het begin van de customer journey een andere informatiebehoefte heeft dan aan het einde. In het begin zoekt de klant namelijk meer in het algemeen. Aan het einde, wanneer ze op het punt staat je product te kopen, zal ze andere dingen willen weten.
Hulp nodig?
Lees hier meer over de vorige stap: doelgroep bepalen. Je kunt zelf aan de slag gaan met deze stappen, maar we kunnen je er ook bij helpen in de vorm van een workshop voor en bij jouw bedrijf. Meer weten?