Bij Eisma Content Marketing hanteren we een 9-stappen-plan om tot je eigen content marketing-strategie te komen en deze uit te werken in passende content-items. Deze 9 stappen hanteren we ook in onze strategie-workshops samen met klanten. Om je een idee te geven van wat deze 9 stappen precies inhouden, behandel ik hieronder stap zes: de contentformats bepalen.
Een stap terug, twee vooruit
Je hebt veel verschillende soorten contentformats en meerdere categorieën. Hierbij moet je denken aan tekst, visuals, bewegend beeld of bijvoorbeeld events. In deze stap is het goed om terug te koppelen naar stap vier: informatiebehoefte. Je weet over welke over welke onderwerpen je content gaat maken. De volgende stap is om na te denken over waar jouw doelgroep op zit te wachten. Is jouw doelgroep tekstueel ingesteld, of toch meer visueel en kun je ze beter een video voorschotelen? Ook heeft deze keuze te maken met in welke stap van de customer journey jouw klant zich bevindt. Wil de doelgroep diepgaande, gedetailleerde informatie in de vorm van een whitepaper of verveel je ze daar alleen maar mee omdat ze op het punt staan om een product aan te schaffen? Informatiebehoefte heeft veel overlap met het kiezen van je contentformats omdat ze eigenlijk altijd een verlengde van elkaar zijn.
Wees specifiek
Wanneer je per stap in de customer journey hebt gekozen welke contentformats je wilt gaan maken, gaan we dit nog wat specifieker maken en er invulling aan geven. Want met alleen kiezen voor ‘bewegend beeld’ ben je er nog niet. Vervolgens moet er een keuze gemaakt worden tussen een video, animatie, webinar etc. Het zelfde geld voor de verdieping van de andere formats. Zo krijgt jouw plan stap voor stap meer vorm.
Hulp nodig?
Lees hier meer over de vorige stap: de inventarisatie van de aanwezige kennis en media in je bedrijf. Je kunt zelf aan de slag gaan met deze stappen, maar we kunnen je er ook bij helpen in de vorm van een workshop voor en bij jouw bedrijf. Meer weten?