Bij Eisma Content Marketing hanteren we een 9-stappen-plan om tot je eigen content marketing-strategie te komen en deze uit te werken in passende content-items. Deze 9 stappen hanteren we ook in onze strategie-workshops samen met klanten. Om je een idee te geven van wat deze 9 stappen precies inhouden, behandel ik hieronder stap zeven: contentplanning
Wie, wat, wanneer, waar
Een groot deel van je plan staat. Je weet wat je gaat maken en voor wie, daarmee ben je al een heel eind. Ook heb je al een inventarisatie gedaan van alle beschikbare kanalen. Het is nu tijd om te gaan kijken wanneer welke kanalen ingezet worden. Daar ga je een planning van maken. Ook denk je in deze stap na over wie de content gaat maken en wie deze plaatst. Zo is het in één schema duidelijk, wie wat, wanneer moet doen.
Contentmapping
Wanneer je content maakt, kun je het op Facebook zetten en in de nieuwsbrief plaatsen en wachten tot iemand het leest of bekijkt. Maar je kunt ook wat meer moeite doen om jouw content bij je doelgroep te bezorgen. Wanneer je aan content mappen doet, hak je je content als het ware in stukjes in subonderwerpen. De content wordt daarnaast geschikt gemaakt voor verschillende kanalen. Omdat niet iedereen in de doelgroep gebruik maakt van dezelfde kanalen bereik je hiermee tóch je hele doelgroep. Je herhaalt met content mappen niet telkens dezelfde boodschap op ieder kanaal, maar de content die je plaats wordt aangepast aan de gebruiker van het kanaal.
Hulp nodig?
Lees hier meer over de vorige stap: het bepalen van je contentformats. Je kunt zelf aan de slag gaan met deze stappen, maar we kunnen je er ook bij helpen in de vorm van een workshop voor en bij jouw bedrijf. Meer weten?