Wat hebben Jungle Book, Lord of the Rings en Finding Nemo met elkaar gemeen? Ze volgen allemaal de verteltechniek van ‘The Hero’s Journey’. Waarom deze vorm van storytelling handig is om toe te passen op je content marketing-verhalen? Wij leggen het je uit.

Storytelling en content marketing
Hoe val je op tussen de massa? Als merk heb je te maken met forse competitie. Daarmee wordt het lastiger om de aandacht van je doelgroep te trekken en vast te houden. Klanten worden dagelijks immers blootgesteld aan honderden content items en advertenties. Zie dan je aandacht er maar eens bij te houden. Je leest met je ogen maar de connectie maak je met je hart. Dat is waarom het slim is om verhalen te integreren in je content marketing strategie.
Conflict en connectie
Of het nu gaat om de meeslepende reis vol gevaren die Frodo aflegt om een ring te vernietigen of de zoektocht van een kleine jongen in de Indiase rimboe. Vanaf je prille jeugd word je al overstelpt met de meest prachtige verhalen. Van klein tot groot. Waarom doen we dit? Simpel. Een goed verhaal roept een emotie op. Maar wat is dan de definitie van een goed verhaal? Als je de Amerikaanse schrijver Joseph Campbell mag geloven bevat een goed verhaal de principes conflict en connectie. Een conflict maakt het verhaal spannend en houd je aandacht erbij. Connectie zorgt voor herkenbaarheid en wekt empathie op. Hier heb je twee mooie toetsstenen te pakken om jouw verhaal aan de meetlat te leggen.
Op zoek naar de held
Hoe zorg je er dan voor dat jouw merkverhaal spannend blijft? Ook hier had Campbell een vooruitziende blik. In zijn boek ‘The Hero with a Thousand Faces’ omschreef hij de theorie ‘The Hero’s Journey’.
In de vele verhalen die Campbell verzamelde, onderscheidde hij steeds 4 pijlers. Te weten: de held, het monster, de helper en de schat. Plunder je boekenkast en check je Netflix-account. Vanaf nu bekijk je je boeken en films door een andere bril. Schematische ziet Campbell’s theorie er zo uit.

Storytelling in de praktijk
Een goed voorbeeld van iemand die The Hero’s Journey toepast op zijn eigen merk is koekboekenschrijver en tv-kok Bart van Olphen. Hij bedacht platform en merk Fishtales. Veel vispopulaties staan onder druk. Destructieve vismethoden hebben mariene ecosystemen flink beschadigd en een groot deel van de visbestanden uitgeput. Fish Tales werkt met visserijgemeenschappen die vissen in harmonie met de natuur. Zij geven het goede voorbeeld hoe we kunnen blijven genieten van vis, nu en in de toekomst. Op de website vind je verhalen van de vissers, recepttips, reisverhalen en nog veel meer. Kijkend naar de onderstaande how-to’s werd de theorie van Campbell toegepast.

Held – Bart van Olphen
Monster – Lage bekendheid met het bereiden van vis
Helper – recepten, tips en blogs
Schat – Delen van liefde voor vis, alle Nederlanders daarvan laten genieten

Probeer dit principe eens toe te passen op jouw merk. Met het juiste verhaal laat je jouw content nog lang en gelukkig leven. Download ons canvas storytelling om je op weg te helpen.