Ga naar hoofdinhoud

Zes content marketingtrends voor 2019

Welke content marketingtrends verwachten we in 2019? Waar moet je zeker op letten en welke ontwikkelingen zijn er gaande? Contentcoördinator en redacteur Margriet Brus praat je bij.

De 6 marketingtrends in 2019:

  1. Visuele mogelijkheden
  2. Distributie
  3. Publiek is goud
  4. Voice en visual search
  5. Werkgeversreputatie
  6. Het nieuwe normaal

1. Visuele mogelijkheden

Dat video een goede manier is om jouw verhaal te vertellen, is niet nieuw. Maar de mogelijkheden binnen video zijn enorm gegroeid. Denk aan dronebeelden, timelapses, een combinatie van video en animatie, 360-graden-opnames, interactieve en gepersonaliseerde video’s. De grens tussen video, animatie en infographic wordt steeds vager: video’s kunnen grafische elementen bevatten en infographics kunnen bestaan uit bewegende elementen of gekoppeld worden aan video’s. Alles wat je je kunt bedenken, kan waarschijnlijk ook uitgevoerd worden.

2. Distributie

Dat strategie onmisbaar is voor je content marketing, dat weten de meeste bedrijven wel. De uitvoering van deze strategie staat inmiddels ook bij veel bedrijven in de steigers; zij maken deze zelf of schakelen externe bureaus in. Maar de volgende stap, distributie, is misschien wel de moeilijkste en de belangrijkste. Zonder een goede distributie ‘doet’ je content niets en kun je ten onrechte concluderen dat content marketing niet werkt voor jouw bedrijf. Daarom is het belangrijk een gedegen distributieplan met contentkalender te maken en van te voren te bedenken welke doelen en KPI’s je wilt behalen. Het besef dat distributie essentieel is bij content marketing, zal het komende jaar enorm groeien.

3. Publiek is goud

Wie een trouw publiek heeft, heeft goud in handen. Je kunt dit publiek vergelijken met de abonnees van een magazine: zij volgen jouw merk of bedrijf op de voet en willen echt weten wat je nog meer voor interessante content gaat delen. Ze zijn niet alleen jouw trouwe, loyale volgers maar kunnen zelfs uitgroeien tot ambassadeurs of mede-ontwikkelaars van nieuwe producten en diensten. In deze tijd van infobesitas is het vinden en binden van je publiek belangrijker dan ooit.

4. Voice en visual search

Voice search gaat een vlucht nemen. Op de iPhone kun je Siri alles vragen wat je wilt en Google heeft nu de Google Home ontwikkeld om ook thuis al je vragen beantwoord te krijgen of om de lampen aan te doen of het bad vast vol te laten lopen. Visual search werkt als volgt: je kunt op basis van een specifieke afbeelding zoeken naar vergelijkbare afbeeldingen. Je hoeft een zoekopdracht naar een afbeelding dus niet meer tekstgebaseerd te doen.  

De voordelen van zowel voice als visual search zijn dat ze sneller zijn dan typen en vaak gemakkelijker (je scant snel een mooie bank en krijgt vergelijkbare suggesties). Toch zullen deze vormen van zoeken het ‘oude’ tekstgebaseerde zoeken niet zo snel vervangen. Wel is het handig om deze ontwikkelingen in je achterhoofd te houden bij het maken van content. Vraag je af of er in jouw vakgebied veel gebruik gemaakt zal worden van visual of voice search. Zo ja, dan kan het verstandig zijn je content hier geschikt voor te maken.

5. Werkgeversreputatie

In deze tijd van arbeidskrapte is content marketing een goede manier om je als werkgever te onderscheiden. We zien dat er steeds meer content wordt gemaakt specifiek voor het werven van personeel. Dit heeft nog een andere bijkomstigheid: marketing en HR zullen hierdoor intensiever gaan samenwerken.

Zeker bij content specifiek voor werkgeversreputatie is het erg belangrijk om authentiek (sorry voor het jeukwoord) en onderscheidend te zijn. Doe je als werkgever niet beter of anders voor dan je bent, durf je medewerkers aan het woord te laten, laat ze zelf content maken of kies voor opvallende formats. Die medewerker wordt sowieso steeds belangrijker bij het onder de aandacht brengen van jouw bedrijf. Met de juiste content zullen zij als ambassadeur voor jouw bedrijf gaan fungeren, omdat zij mooie, interessante content graag zullen delen met hun netwerk.

6. Content marketing is het nieuwe normaal

Marketeers worden steeds vaker content marketeers. Marketing budgetten worden voor een steeds groter gedeelte ingezet voor content marketing. Content marketing wordt kortom het nieuwe ‘normaal’. Ook bij de directie en collega’s zal content marketing algemener bekend worden, en dus wordt het ook makkelijker om ze te mobiliseren.

Wel een kanttekening hierbij: niet elke marketeer is ook perse een geschikte content marketeer. Het (laten) maken van goede content vraagt om een journalistieke blik: het los komen van producten of diensten zodat je je kunt richten op welke informatie de doelgroep echt nodig heeft.

Geinspireerd door deze marketingtrends in 2019 en wil je ook aan de slag met content marketing? Bekijk ons 9-stappen-plan voor een eigen content marketingstrategie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.